tisdag, augusti 1

Rädslan sprider sig i Libanon

Jag sitter i skräddarställning utanför ingången till Hariri-moskén i Saida, och pratar med en liten kille när hon kommer fram till mig.

Hon drar lite i min skjortarm, och jag ler mot henne.

Hon heter Nadine, och är tio år gammal. Hennes ljust bruna burriga hår och hennes kinder smeker mig när jag kramar om henne, och hon sätter sig i mitt knä, och skrattar när jag spelar in hennes röst på min MD.

Nadine är lugn, hon försöker inte överrösta de andra barnen, utan verkar mest lite disträ.

Jag frågar henne varifrån hon kommer, och hon säger "ifrån söder".

Jag berättar att jag är ifrån Sverige, och att jag bara är här på besök.

Jag ber henne berätta för mig varför de lämnade sitt hem, för att komma hit, och hon tittar ner i marken.

Sen tittar hon plötsligt upp, och säger: "Det ramlade".

Jag förstår inte vad hon pratar om. Vad ramlade?

– Huset, säger hon. Det ramlade.

Nadine berättar om hur hon låg och sov med sin syster, på andra våningen när hon plötsligt vaknade av att hennes syster ropade till henne att taket hade ramlat över henne.

Hon hade försökt ta sig upp, for att hjälpa sin syster, och då upptäckt att även hon låg begravd under takras.

Hon bad systern att lugna sig, och lovade att hjälpa henne upp, så fort hon fick bort bråtet som ramlat över henne.

Nadine berättar historien som om det är en dröm, som något hon sett på TV.

Plötsligt frågar Nadine mig om min pappa och min bror också har dött.

Jag förstår inte frågan, utan svarar att min bror och min pappa bor i Sverige.

– Jaha, lever de?

– Ja, det gör de.

OK. Min pappa och min bror har i alla fall dött, säger hon, och jag inser att Nadine nog hade blivit mindre förvånad om jag svarat att min familj också var död.

Hur beskriver man mänskliga tragedier på ett sätt som inte blir abstrakt?

För Libanon är ett land där det senaste kapitlet i mänsklig tragedi inte är mer än tre veckor gammalt.

Men redan har en dryg fjärdedel av Libanons fyra miljoner invånare blivit flyktingar i eller utanför sitt eget land.

Och det går inte att förneka.

Libanon är i krig.

I förra veckan reste jag runt med en irländsk kvinnlig journalist från The Irish Times. Vi skulle upp i shufbergen, sydost om Beirut, för att försöka förstå hur den humanitära situationen var i områden som inte låg så nära Dahiye, det till stora delar shiadominerade området i södra Beirut som Israel insisterar på att bomba.

Vi åkte upp med en chaufför och steg ur bilen vid en skola i byn Kaifoun.

– Det stod inga vakter vid dörren, sade jag och min kamrat klev in, och började prata med några flickor var.

Jag spelar in mina intervjuer på MD, och Mary antecknar sina.

Vi går omkring och pratar med människorna i skolan, ställer frågor om det humanitära läget, vad de önskar sig, vad de tror om situationen, och när jag känner mig klar med mina intervjuer så slutar jag spela in och har istället ett vanligt samtal med en av männen, när plötsligt en annan man kommer fram och frågar vem jag är.

Jag säger mitt namn, säger att jag är palestinier från Sverige, och att jag kommit hit till Libanon för att på eget initiativ försöka täcka den humanitära aspekten av kriget.

Jag berättar att jag gjort ett antal liknande intervjuer på andra skolor och sjukhus i Beirut men att vi nu var intresserade av att prata med människor utanför huvudstaden.

Det märks att mannen inte tror på min berättelse. Eller sa "nojar" han bara över att jag spelat in ljud på min MD. För fler och fler människor samlas kring mig på skolgården, jag eskorteras senare ut på vägen, och en liten man ställer sig ilsket mellan mig och polisen, som också kommit till platsen, och kräver att jag ska gripas, för misstänkt spioneri.

Jag ber den hizbollahman som ansvarar för säkerheten på skolan att ringa upp en av mina kontakter, den i Libanon berömde politiske fången Anwar Yassin. Anwar tillbringade 17 år i israeliskt fängelse och arbetar numera som journalist på den libanesiska nyhetskanalen New TV.

Anwar pratar med mannen, bekräftar min identitet, och berättar att han inte hyser några som helst tvivel om att jag inte är spion.

Vid det laget har även Mary kommit ut, och hon har blivit fråntagen sina anteckningar, och dessa gås nu igenom av en ung flicka som läser engelska på universitetet.

Människorna vi möter är rädda.

De är rädda att vi ska vara spioner, utsända av Israel, och jag kommer på mig själv med att också vara rädd. Rädd for vad deras rädsla kan resultera i om kriget fortsätter.

Oron och nervositeten i landet har verkligen ökat de senaste dagarna.

Med varje ny bombräd mot libanesiska mål, med varje ny nyhetssändning från sjukhus, skolor och räddningsinsatser, så ökar rädslan för att informationen som kablas ut ska göra människorna än mer utsatta.

Vi förs slutligen till polisstationen, drygt två timmar senare, och där får vi lugnt förklara for poliskonstapeln att vi är journalister, och han ringer upp Robert Fisk på telefon, för att bekräfta att detta stämmer.

Vi åker därifrån, efter löfte om att inte göra fler intervjuer i området och jag är fortfarande skakad när jag möter en annan aktivist, Dahr Jamail. Dahr är en av de mest kunniga journalisterna som rapporterat inifrån Irak.

Han sitter stum på sängen i sitt hotellrum, när jag berättar min historia, och han säger att det här är precis som i Irak.

Rädslan for att den människa man pratar med kan vara spion, rädslan för vad fienden kan göra med informationen som skickas genom media, och misstron till utlänningar börjar bli tydlig, även i Libanon.

Jag träffar Anwar Yassin i Saida dagen där på.

Han står framför kameran, i det starka ljuset, och gör en livesändning, med en sändare i örat, och sina anteckningar från vad som hänt under dagen i området.

Jag gjorde min första intervju med honom för två år sedan, när han just hade släppts ur sin fångenskap. Då var han lycklig som ett barn, över att äntligen få vara fri.

Han berättade för mig om hur han vägrat sova de där första tre dagarna, för att han inte kunde få nog av solstrålar som inte bröts av mot galler och nät.

Nu sitter han i en sliten soffa på fjärde våningen i ett ofärdigt hus i Saida stads stadshus.

Han är fortfarande kommunist och medlem i det libanesiska kommunistpartiet. Men hans roll är inte längre den av politisk kommentator, utan snarare politisk journalist, som bevakare av den politiska händelseutvecklingen i regionen.

Anwar Yassin menar att det libanesiska motståndet just nu står och faller med Hizbollahs närvaro i södra Libanon.

– Israel har sedan länge planerat att genomföra just ett sådant här krig, mot Libanon, för att tillintetgöra Hizbollah.

– Deras plan var att inleda kriget i september, och de hade en militärstrategisk plan for att göra så.

– Det handlar inte om två kidnappade israeliska soldater, och har aldrig gjort. Det har kriget handlar om makten över Mellanöstern, och på samma sätt som varje kraft som hotar de amerikanska och israeliska intressena i regionen måste neutraliseras, så måste vi som vänstermänniskor vara medvetna om att vår kamp behöver solidarisera sig med de krafter som hotar vår yttre fiende. Den stora fienden, den stora faran i Mellanöstern är inte Hizbollah.

– Det är inte Syrien, eller Iran. För hur mäktiga amerikanerna och israelerna än hävdar att dessa två länder är, så är det inte deras vilja som påtvingas folken i den här regionen.

Anwar Yassin menar dock att även om det militära motståndet till stora delar utförs av Hizbollah, och underrättelseverksamheten som de genomför är väldigt grundlig, så deltar hela Libanon i den civila motståndskampen.

Han tror att Libanon i slutändan kommer att klara av att stå emot den israeliska aggressionen. Men han menar samtidigt att det tycks bli ett långt och utdraget krig om makten över Libanon.

Artikeln publiceras i veckans Flamman. www.flamman.se

58 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du är modig! Fortsätt med det goda arbete.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Det vore bra om du kunde applicera lite källkritik ibland, t ex då du lyssnar på en Hizbollah representant.

Förresten, har du frågat dina Hizbollah kontakter varför de planterar vapen och raketer bland civila?

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Intressant resa, och viktigt att vara ett ögonvittne. Du verkar göra som Åsne Seierstad gjorde när hon åkte till Bagdad.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Robert said...

Till Johan:
Lite otydligt vad källkritik betyder i det här sammanhanget. För du verkar vilja att någon annan ska tänka åt dig och berätta vad som är rätt och fel. Jag tycker att det är mer intressant med rapportering som ärligt låter folk tala för sin egen sak – även de vi inte gillar. Och bloggen som helhet innehåller ju både det ena och det andra. Tänk själv.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

På vilket sätt är Hezbollah bra för Libanon?
Som jag ser det så hade det inte varit för Hezbollah så hade Israel varken haft ursäkt eller skäl för att invadera Libanon.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Kan du kolla upp det som står i den här artikeln? Vad tycker vanligt folk på gatan?

http://www.haaretz.com/hasen/spages/744877.html

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Magnus Ahlkvist said...

Mattias: Fel ordning. Hizbollah är en konsekvens av Israels "utrikespolitik", inte tvärtom.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Men Magnus, så blåögd kan bara en svensk eller en Hizbollah sympatisör vara.
Israel har naturligtvis inget som helst intresse av att invadera Libanon. Men det är livsviktigt att stoppa terror-raketerna mot civila..

Problemet är en svag Damaskus styrd regering i Libanon som låter dom hålla till i landet.

Johan
Bromma

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Tack för att du skriver och vidarebefordrar dina ögonvittnesskildringar. För mig, som trygg i Stockholm, är det oerhört viktigt att ta del av resten av världen. Särskilt just nu i den del av Mellanöstern där du finns. TACK! Jag ska göra vad jag kan! Sköt om dig och kram! Peter

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Klas said...

Fantastisk blogg. Fruktansvärt krig.

Jag förstår mig inte på dem som använder Hizbollah som slagträ i debatten. Det viktiga är just det som den här bloggen förmedlar: ett helt lands befolkning drabbas - inte bara de som dör.

Johan, angående: "Men det är livsviktigt att stoppa terror-raketerna mot civila.." - Det går tio döda libaneser på en död Israel, så argumenten gäller tydligen bara åt ett håll?

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

http://video.google.com/videoplay?docid=6162397493278181614&q=obsession

Filmtips!

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Har Israel bara rätt att slå till mot Hezbollah om tillräckligt många Israeler dör?

När Israel blir kritiserat för riktade mord på palestinska självmordsbombare, så blir hon också kritiserad. Jag är rädd för att den har ensidiga kritiken, som inte tillater nagot some helst militar svar fran Israel har gjort att Israel slar dovorat till.

For Israel ar ekvationen enkel.
1) Gransen var lugn
2) Hezbollah kidnappade soldater pa Israelisk territorium (internationellt erkand grans)
3) Hezbollah skjuter raketer fran Libanesisk territorium mot civil bebyggelse i Israel
4) Israel svarar militart.

Att civila drabbas ar en sjalvklarhet. I Israel har hundratusentals manniskor flytt och lika manga bor i skyddsrum dag som natt.

Att sa manga civila libaneser dodas beror pa att Hezbollah (motstandsrorelsen som vill Libanons basta :D )skjuter fran och gommer sig i civila omraden.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Magnus Ahlkvist said...

Brommajohan: Du förstår tydligen inte. Hizbollah grundades på 80-talet för att bekämpa Israels ockupation av södra libanon. Israels krig mot Libanon har skapat Hizbollah, inte tvärtom. Det har ingenting med enögdhet att göra.
Huruvida Hizbollah är "onda" eller "goda" är i den diskussionen helt ointressant, vad jag definierade var att Hizbollah tillkommit som en direkt reaktion på isrealisk ockupationspolitik. Din och många liberalers bild är att israels ockupationspolitik tillkommit på grund av Hizbollah. Det är fel, och dessutom lätt att leda i bevis.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Magnus:
Det ar sant det du skriver. MEN enligt samma resonemang sa i och med Israels tillbakadragande fran Libanon ar 2000, sa forsvann Hezbollahs berattigande. I sex ar har det inte funnits nagon israelisk ockupation av Libanon.

Vad som dock ar klart ar att:
Om araberna lade ner vapnena sa skulle det inte langre finnas nagot krig.

Om israelerna lade ner vapnena sa skulle Israel inte langre finnas till.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger hogrelius said...

"Israel har sedan länge planerat att genomföra just ett sådant här krig, mot Libanon, för att tillintetgöra Hizbollah."
Ett intressant uttalande! När jag tillhörde vänstern tidigare i mitt unga liv så såg vi provokatörer överallt. Nu skulle man kunna påstå att det Hizbollah har utfört är ju i så fall ett beställningsverk från Israel! Om ett klokt Hizbollah inser att Israel förbereder ett stort anfall så bjuder man väl inte in dem frivilligt att sätta igång genom att börja kidnappa soldater och skjuta raketer över Israel.???
Jag anser att Hamas,Hizbollah för en sk frihetskamp som aldrig kommer att leda till "frihet" , se bara vad för slag av "frihet" större delen av Libanons folk återigen har fått!
Den väg som Arrafat gick in på är den enda väg som är hållbar, fredens väg! Man ska ju veta att man möter ju ett motstånd från grupper i Israel mot att få en varaktig fred . Den dagen man verkligen får fred så har dessa grupper förlorat sin makt!
De senaste veckorna har återigen visat dårskapen i sk väpnad kamp!

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hanin Shakrah
Tack för din blogg och ditt mod. Du behövs.
/Tove

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hanin!

Enligt uppgifter från Juan Cole skall Israeliska commandos ha skjutit en raket in i Dar Al -Hikmah sjukhuset i Baalbak för att få tag i en Hizbollah ledare som sägs ha gömt sig i sjukhuset.Sjukhuset sattesa i brand och oklart hur många civila som dödades.
I Jamaliyah nära Baalbak sägs 10 civila ha dödats, oklart varför.
Finns det någon som håller koll på de krigsförbrytelser som blir konsekvensen av den israeliska arrogansen mot civila som inte är medborgare i staten israel?

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

I forra veckan skot Hezbollah en raket rakt in pa overvaning i ett sjukhus i Nahariya, Israel.
Ingen dog. Ar det da en mindre vidrig attack?

Vad ar logiken med att rakna lik?
Israel siktar inte medvetet pa civila. Hezbollah a sin sida skjuter raketer endast mot civila omraden.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Marcus, ockupationen av Libanon fortsätter i Sheeba-farms. Dessutom hålls 100-tals libaneser fångar under tortyr i Israel. Innan dessa frågor är lösta kan vi inte förvänta oss en hållbar fred. "Finlands sak är vår", sa vi under 2:a världskriget. I arabvärlden säger man nu "Palestinas sak är vår". Israel bör inte förvänta sig lugn innan man lämnar tillbaks allt det man stulit eller ger en ordentlig kompensation för det. Och här tänker jag också på de palestinska flyktingarna.

Förövrigt, varför säger du "araberna" om libaneserna, men inte "judarna" om israelerna? Om du vill bunta ihop folk med etnicitet bör du väl göra det för alla? Uppenbart är annars att om hizb'allah inte haft vapen att stoppa Israels framfart med hade Libanon fortfarande varit ockuperat. Och hade man avväpnat efter befrielsen hade man nu varit återockuperade.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Till Johan,

Du säger att Hizb'allah planterar vapen hos civila. I Israel skriver däremot tidningen Haaretz att det verkat vara ren desinformation i fallet Qana:

"As the Israel Air Force continues to investigate the air strike [at Qana], questions have been raised over military accounts of the incident.

It now appears that the military had no information on rockets launched from the site of the building, or the presence of Hezbollah men at the time.

The Israel Defense Forces had said after the deadly air-strike that many rockets had been launched from Qana. However, it changed its version on Monday.

The site was included in an IAF plan to strike at several buildings in proximity to a previous launching site. Similar strikes were carried out in the past. However, there were no rocket launches from Qana on the day of the strike."

http://www.haaretz.com/hasen/spages/745185.html

Detta är logiskt för alla de som lärt sig de mest grundläggande fakta om gerilla-krigföring. Che Guevara, som skrev en hel bok om gerilla-strategier hade tre regler:

1) Sov aldrig inomhus
2) Rör dig varje kväll
3) Om någon lämnat ditt läger, låt honom inte komma tillbaka

Den första och den tredje regeln är den som är intressant i det här fallet. Principen är att gerillakämpen alltid måste undvika att bli förrådd. Därför vill han inte röra sig bland vanliga civila. Oddsen är för stora för att någon tipsar motståndarmén om guerillans ställningar och beväpning. Därför föredrar en guerillakrigare att röra sig utanför civiliserade och bebodda områden, om möjligt genom att leva på landet eller konserver.

Hizb'allah följer dessa regler. Man rör sig uppe i bergen som ger bra skydd och där man har tunnlar och bunkrar. Man har inga stora vapendepåer, framförallt inte i städer, eftersom de kan bli avslöjade, utan föredrar mindre vapenförråd. Man lever mycket på konserver och försöker att röra sig för att inte bli upptäckta. Undantaget är naturligtvis markstrider, särskilt i städer. Men en sån var det inte frågan om i Qana.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Lina,

Skillnaden är att Israel har bättre vapen vilket ger dem möjlighet till precision. Varje gång de träffar civila är det medvetet. För Hizb'allahs raketer handlar det mer om att skjuta på slump och hoppas att man träffar en militäranläggning. Om du vill undvika civila offer på den israeliska sidan bör du förespråka bättre beväpning med bättre precision till den libanesiska sidan.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Kom igen Magnus, nu är inte Libanon ockuperat längre, men Hizbollah fortsätter att skjuta raketer mot civila(Kvinnor och barn där med) i Israel.. Hizbollah och andra palestinska terror organisationer(understödda av ett flertal terror regimer i mellanöstern bl.a Iran och Syrien.)har till taktik att gömma sig bland civila, tom sjukhus!

Jag tycker du är bra naiv..

Johan
Bromma

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hampus!

Om Israel sköt lite "raketer på måfå-" är det ok då?

Johan
Bromma

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Israel har absolut ingenting att vinna på att medvetet döda civila.

Hizbollah, å andra sidan, har som ett medvetet mål att döda så många civila israeler som möjligt. Vidare planterar man sig och sina vapen medvetet rakt ner ibland civila libaneser (vilket förresten strider mot Geneve konventionen), och utsätter därmed medvetet dessa libanesiska civila för livsfara.

Endast då Hizbollah (och Hamas) avväpnats och Israel erkänts av arabstaterna kommer fred att vara möjlig.

Hoppas detta inte är möjligt i detta århundrade...

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

tack för du öppnade mina ögon med din lysande rappot var rädd om dig och kommer aldrig glömma dig

har komit skäv fr. griget i iraq
och vet hur skänns det med flyg attack det spelar inte att man släpper det i tehran eller baghdad. Det är vapenindustri och kostar människansliv.
varför ingen talar om vapen industri och vapenshandel vilket Israeliska agenter leder det i mellanösten.Sverige har fått mycket order sedan 11 september och BOFORS gör affär t.o.m med israil.

Under politisk veckan i visby angripits Sverige regering av vänster parti lädare p.g.a. brott mot grundlag.

oavsett detta påstående är fel eller rätt reagerade samma kväll AKTUELL i SVT mot vänster parti att om sverige inte säljer vapen 2500 människor blir arbetslösa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jav ville krossa tv apararen att hur försvara sveriges brott och strunta i mänskligheten

om jah hade makt hade förslag för detta.

lyck till !

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Brommajohan: Israels flygattacker kom först, därefter svarade Hizbollah med raketer. Jag tycker jävligt illa om att Hizbollah kidnappade israeliska soldater och att de nu skjuter raketer mot Israel, men det är absolut ingen ursäkt för Israels våldtäkt på ett helt land. Som om Sverige skulle börja bomba bostadsområden i Serbien med ursäkten att Anna Lindh blev mördad av en man med serbiskt ursprung.

Vilket är värst, 50 mord där mördaren säger "ha där fick ni" eller 500 mord där mördaren säger "oj ursäkta, det var inte meningen"? Att läsa de israeliska ledarnas uttalanden i pressen äcklar mej.

Först då apartheidstaten Israel börjar respektera icke-judar kan det bli fred.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Israel har rätt att försvara sig mot aggression.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Till dem som säger att Israel inte medvetet dödar civila:

jag kan hålla med om att staten Israel inte har något intresse att döda civila libaneser, och att de högsta israeliska ledarna knappast ger order om det (förutom t.ex. libaneser som jobbar med att reparera elkraftverk, för Israel är "civil" ett ganska flytande begrepp). Men det finns utan tvekan enskilda israeliska soldater som medvetet dödar civila, och de riskerar inga som helst straff från överordnade eller rättssystem.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Israel har inte utsatts för någon aggression från den libanesiska staten, men har ändå valt att angripa infrastruktur i Libananon. Så Libanon har utsatts för aggression och har rätt att försvara sig, men har valt att inte göra det. Bara Hizbollah som skjuter raketer.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Magnus Ahlkvist said...

Johan i Kanada: Men nu får du väl ta och ge dig! Kommer du på allvar dragande med Genevekonventionen i ett krig där den andra parten är Israel?

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

magnus,
Vadå, är Genevekonventionen för jobbig, eller?
Gäller inte Genevekonventionen i mellanöstern?

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Klas said...

Johan i Kanada: Kan inte du diskutera i ett annat forum? Artikeln du valde att kommentera handlar om hur en 10-årig flicka precis blivit föräldralös. Dina kommentarer är som gravskändning. Du är respektlös mot de som dör, men det är ändå inte det värsta med Israels övergrepp. Tänk på alla de som tvingas fly från sina hem och alla de som fruktar för sina liv. En femtedel av Libanons befolkning är på flykt. Ytterligare människor har svårt att sova på grund av nattliga bombräder. Tillgången till vatten och mat är låg. Hjälporgansiationerna får inte tillgång till de behövande. Jämför INTE den situation med situationen i Israel. Varje enskild person i Libanon drabbas av psykisk tortyr, men det verkar gå bra bara för att Israel är i krig...

Lina: Vadå inte räkna antalet lik? Ska man inte göra det om det hade varit 100 gånger fler döda libanser än israeler heller? 1000 gånger? 10000? När ska man börja räkna lik?

onsdag, 02 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

klas,

"gravskändning"? Vad får du allt ifrån?

Barn som blir föräldralösa är alltid en tragedi. Om Hizbollah inte hade startat detta krig, inte hade som mål att döda alla judar, och inte gömde sig bakom mänskliga sköldar, då hade sådana tragedier kunnat förhindrats.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Folk ar verkligen blaogda har. Det verkar finnas dem som till varje pris vill ursakta Hezbollahs handlande. Bortsett fran att jag ar overtygad om att Hezbollah aven ar eran fiende (Europa ar nasta mal pa kartan. Efter Israel/palestina ar muslimskt da ska Europeerna se till att boja sig for Allah.)

I alla fall...

1) Hezbollah gar inte i krig och offrar halva Libanon for sheeba gardarna. Det ar ett omrade att lika stort som ett par fotbollsplaner. Tar dem anda strid for det och tar med sig ett par tusen libaneser i graven sa ar det grymt och omanskligt. (for ovrigt anser varlden att sheba tillhor Syrien och inte Libanon).

2) Dagen for kidnappningen skickade Hezbollah samtidigt en massar katushotraketer over gransen - Bada klara kirgshandlingar fran Libanon (Libanon har namligen ansvar for vad som sker pa dess territorium).

3) Israels strider i Libanon har som syfte att stoppa Hezbollahs raketbeskjutning och fa hem sina kidnappade soldater. Soldaterna kommer man dock antagligen fa hem via diplomati.

4) Att Hezbollah skulle folja Che Guevaras gerillaregler ar ju bara patetiskt att tro. Tror inte en majoritet av Hezbollah vet vem Che var och an mindre har last hans bocker. Senast igar kunde Israel gripa stridande Hezbollah milis inne/vid ett Libanesiskt sjukhus vilket bara ar ett i raden av exempel hur Hezbollah medvetet skapar opinion mot Israel. Hezbollah liksom palestinierna ar valdigt medvetna om mediabilden och hur den paverkar. Dem vet att ju fler civila offer det blir pa den libanesiska sidan desto svarare blir det for Israel att strida. Men ur deras perspektiv, till skillnad fran vart, ar det inte grymt, ty alla dessa offer blir martyrer och hamnar i himlen.

Na ni... Vid nagon tidpunkt maste araberna ocksa saga stop. Maste ocksa saga att det ar inte vart att do for ett par hundra kvadratmeter sheba gard. Bita i sura applet och anvanda sina krafter, vilja och pengar till att bygga upp nagot nytt. Libanon var pa god vag under sex ar. Tyvarr glomde man bort sin varsta fiende Hezbollah.

Slutligen far jag be folk

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Mattias skrev ovanstaende kommentar.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Håller klart med föregående talare.
Dessutom är jag övertygad om att den kommande konflikten mellan västvärden och den muslimska världen kommer att drabba allt fler länder. Enligt min åsikt slåss Israel och Usa/storbrittanien för allas vår framtid i västvärlden.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet Mattias, mycket uttömmande.

Hanin, jag tycker det är bra att folk som du engagerar dig, och du har en verklig grund. Men du borde inte bara rikta kritiken åt ett håll, det har svenska mediavänstern gjort i årtionden. Varför har hizbollah tillåtits härja fritt i Libanon? Borde inte du vara "skitförbannad" på Libanons regering eller kanske Despoterna i Damaskus?

Vad tycker du att Israel skall göra? Eller tillhör du dem som endast tycker att total nihilering är lösningen? Och isåfall vad tror du Israeler tycker om det?

Johan
Bromma

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Till Mattias:

Det här kunde man läsa i DN den 29 juni:

Israeliska armén sattes på torsdagen i högsta beredskap sedan det israeliska flygvapnet på onsdagen genomförde en flygräd på låg höjd över den syriske presidenten Bashar Assads palats i staden Latakia i nordvästra Syrien. Israelerna befarar att den Syrien-stödda Hizbollah-milisen i Libanon kommer att göra räder över gränsen.

Syftet med flygets överflygning var sannolikt att påminna den syriske presidenten om att Israel inte uppskattar hans stöd till islamistpartiet Hamas. Dess högste ledare, Khaled Mashal, som lever i exil i Damaskus, har av den israeliske justitieminitsern Haim Ramon pekats ut som lovlig måltavla för en israelisk attack.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=556011

Alltså anföll Israel först, och förväntade sig att Syrien skulle svara via Hizbollah.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hej ! finns det någon /flera humanism tänkande vänner här som försvarar blint och fullständigt Israels agerande för 6 desenier brott mot samtliga FN:s resulotioner och beslut precis som den större broren USA

emotser tacksamt om ni visar samtidigt sådana brott begicks av andra länder.

Om ett s.k. demokratiland inte respektera gemensamma beslut och intresse för fred och frihet hur man kan förvänta sig att ej utvecklade länder under diktatori
respektera det.

Israel och USA måste börja och föstå det att det är skamlös att de försvagade FN:s roll hittils

är övertygad att om Israel och USA kommer fram med upprättelse åtgärd
i sin strategi har Hizbollah och liknande ingen chans att styrar oskildiga människor runt om världen.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Alla borde läsa Ulf Nilssons krönika i Expressen om Israels situation. Ett land som är omgivet av inte bara politiska motståndare, utan motståndare som önskar Israels förintelse. Marcus har skrivit det vettigaste hittills av alla inlägg här: "om Israel lade ner vapnen skulle deras land inte längre finnas till." Det är kalla fakta.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Till Leo:
Israels varning till Assad/Mashal/Syrien var en följd av Hamas kidnappning av Gilad Shalit (som blev kidnappad ett par dagar innan dess vid gränsen mot Gaza).

Syrien och Iran for ett smutsigt krig mot Israel som Libanon får betala största priset för.

Folk på detta forum borde fokusera sin energi mer på att granska och arbeta mot islamisternas krigsföring i denna region. Teheran, Damaskus och Hezbollah kunde det inte bry sig mindre om palestinierna och libaneserna. Som skrivet tidigare så anser ju dessa makter att alla muslimska dödsoffer blir martyrer och hamnar i himlen å därför bara ska va glada.

Nej, Jihadisterna har andra mål. 1) Liksom Islam tidigare har spridits med svärdet högt hållet, så ska det också spridas idag.

2) Iran vill bli kung på tronen. Det är inte första gången som arabledare slåss om vem som är den RIKTIGA arabiska ledaren. Innan sexdagars-kriget skröt Egypten, Jordanien, Irak och Syrien (mfl.) vem som bäst och snabbast kunde förgöra staten Israel. (Det var dessa hot och uppsamlade arméer kring Israels gränser som ledde till Israels anfall juni 67.)

3) Om Iran får kärnvapen så kommer världen att bäva, och Ahmadinejad kan ställa i precis vilka krav han vill. Europas muslimer kan få igenom vilka krav dem vill (vi har redan hört några uttalas i Sverige) och sakta men säkert (eller väldigt snabbt) kommer Europa va i samma situation som Israel är idag. Vänsterpartiet kommer då förstå att det är skillnad på kommunistisk revolution och islamisk revolution á la Iran.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ett par ord om Hezbollahs träffsäkerhet:

Många på detta forum försöker försvara Hezbollah in i det längsta. Det hävdas att om Hezbollah bara hade mer träffsäkerhet så skulle man bara skjuta mot Israeliska armébaser. Jag bor i Israel, i Haifa, och jag kan garantera att det inte finns någon armébas i eller i närheten av Haifa. Trots det beskjuts stadens centrum gång på gång. Vidare så har aldrig Hezbollah, i motsats till vad som påstås här, hävdat att dem riktar in sig på militärer. Tvärtom om har dem skrytit om sina attacker och hotat om fler mot civila centra.

Appropå likräkning: Hur många Israeler måste dö för att Israel ska ha rätt att försvara sig?

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Håller fullständigt med Mattias. Bra sagt.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Till Mattias:

Självklart vill jag se fler demokratier i Mellanöstern, just därför är det en katastrof att Israel bombar sönder Libanon som är en av ytterst få västvänliga demokratier i Mellanöstern. Israel ökar knappst sin säkerhet på det här viset, de skapar bara mer hat och fler extremister som är beredda att bli självmordsbombare.

Sverige kommer knappast att hamna i Israels situation, vi har inte skapat vårt land genom etnisk rensning och vi förtrycker inte andra folkgrupper med apartheid-lagar. Du verkar antyda att Islam är en enda stor sekt som försöker ta över världen, men det är en världsreligion precis som kristendomen. Visst finns det religiösa fanatiker bland muslimer, men det finns exempel på kristna fanatiker också. Bush snackade ju om korståg inför invasionen av Afghanistan.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Sverige har vist skapat sitt land med etnisk rensning och apartheid-lagar.

Samernas lands beslagtogs för att driva in skatter. Deras mark har beslagtagits. Deras sätt att leva har begränsats via lagar ockupation av mark.

Det har också funnits försök att "civilisera" samerna och samiska barn har tvångsomhändertagits. Detta har sverige gjort, trots det går inte tusentals vänsterpartister ut på gatan och skriker om samernas rättigheter och att Kiruna och Kalix mfl. städer ska lämnas tillbaka till samerna. En hel folkgrupp som inte har någon annanstans att vara är helt bortglömd. Palestinier å andra sidan som är bröder och systrar med hundratusentals andra araber som har enorma arealer tillgodo, som sitter på världens största oljeresurser, "det flytande gulded", denna grupp måste leva som flyktingar och har ingen annastans att vara än i just Israel. Vad gör deras fall annorlunda än samernas? Samerna som stannade i Sverige fick medborgarskap, precis som araberna som stannade i Israel. Men 600-700 tusen araber lämnade i Israel när staten grundades. Många av dem flydde för att dem var rädda för att sionisterna skulle hämnas på dem. Dem har hållits i flyktingläger i sextio år av sina bröder och systrar i Libanon, Syrien, Egypten m.fl. Varför är det så? Vore det inte mer än tusen ggr konstruktivt om arabvärlden lade ner vapen och började integrera dessa flyktingar istället. 1948 flydde 700tusen judar från arabvärlden dessa har samtliga blivit integrerade i Israel. Israel är en droppe i havet i arabvärlden. Så liten, så trångbodd. Svara mig på frågan varför det är bättre att flytta 15 miljoner barn och barnbarn till palestinska -48 flyktingar till Israel än att bara försöka integrera dem där dem bor nu? (En majoritet av dem har varken medborgarskap eller arbetstillstånd).

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Samerna har inte utsatts för etnisk rensning, de har utsatts för invandring och det är en väsentlig skillnad. Samerna bor kvar och kan fortfarande driva runt stora renflockar i skogarna, även om de inte på pappret äger marken. Samerna är inte utsatta för ständiga förnedringar av den svenska militären, och de lever inte under mer förtryckande lagar än övriga svenskar. "Civiliseringsförsöken" är beklagliga, men historia.

Du ska inte enbart jämföra med de palestinier som har israeliskt medborgarskap, de som har det värst är de som lever i av Israel ockuperade områden. Israel har som ockupationsmakt ett samhällsansvar där, men har inte gjort ett skit, bara kommit med förtryck och förnedring. I stället har t.ex. Sverige fått bekosta elkraftverk, som Israel sedan bombar sönder utan att betala ett öre i ersättning.

Jag tycker det var fel att bilda staten Israel, men jag vill inte försöka vrida tillbaka klockan. Det som har hänt har hänt. Jag hoppas att palestinierna i flyktingläger ska kunna integreras i andra länder, för i Israel har de uppenbarligen ingen framtid. Men för att Israel ska kunna gå framåt så måste Israel sluta att se sig själva som ständiga offer och inse att de i många fall själva är förtryckaren.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Blogger Magnus Ahlkvist said...

Johan i Kanada: Klart Genevekonventionen är viktig. Min poäng är att den knappast kan användas som ett slagträ i en debatt förd av en pro-israel. Israel har använt Genevekonventionen som dasspapper under årtionden av övergrepp.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Leo: Tyvärr delar du inte din åsikt med det Palestinska Styret. Arafat då liksom Hamas idag kräver att alla palestinska flyktingar (med barn och barnbarn) ska ha rätt att flytta till Israel.

Det är en omöjlighet för Israel att gå med på det av diverse skäl.

"Flyktingfrågan" som den så lustigt kallas efter nära 60 år är en av dem få punkter som varje fredsfördrag har stupat på.

Flyttar 15 miljoner araber till Israel upphör Israel att existera som en fristat för alla judar. Det var också vad Arafat ville, men sa det i dessa termer i stället. Hamas är mer raka och säger rentav att dem inte erkänner staten Israel. Hur för man förhandlingar och gör kompromisser med någon som inte erkänner din rätt att vara i området?

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Mattias, det är naturligtvis inte omöjligt för Israel att ta emot de palestinska flyktingarna. Det ju inte omöjligt för palestina att ta emot de judiska, eller hur? Och nog är det väl så att det gick alldeles utmärkt att ta emot de judiska flyktingarna från Sovjet efter dess sammanbrott?

Det är alltså en bra lösning för Israel att börja ta sitt ansvar genom att låta flyktingarna komma hem. Man kan också sluta avtal med flyktingarna genom att betala skadestånd (Israel har ju erfarenhet av skadestånd från Tyskland). Här skulle man kunna betala de 10 miljarder dollar man årligen får från USA direkt till de palestinska flyktingarna som ersättning för att de inte får komma hem.

Siffran 15 miljoner är annars en som du hittat på själv. Vi talar ju inte om alla araber, bara om alla palestinier. Är du en av de rasister som påstår att det inte finns ett palestinskt folk? Israel har förövrigt aldrig varit en fristad för alla judar. De flesta judar vill inte bo där och det är synd och skam när rasister vill påpeka att alla judar skulle ställa upp för Israel.

Förövrigt anser varken du eller Israel att palestinierna ska få vara i området. Israel har ju utplånat hela Palestina och gjort sitt bästa för att förinta Libanon och stulit mark från Syrien. Ändå borde väl man förhandla med Israel eller är krig enda utvägen?

Konflikten handlar ju om hur vi kan skydda Israels grannar från dess ständiga attacker, grännsöverskridelser och ockupation.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hampus: I vilken värld bor du?

1) Israel attackerar inte Jordanien och Egypten. Och varför inte? Jo för Israel har fredsavtal med dessa länder och får inga attacker från dem. Libanon huserar dock en milisrörelse som kidnappar israeliska soldater och skjuter raketer över på israeliskt territorium.

2) Jag vet inte om någon vet exakt hur många palistinaättlingar det finns idag. Men låt oss säga att 5-10 miljoner skulle ha rätten att bosätta sig i Israel idag så skulle Israels befolkning öka med 100-200% och Israel skulle dels överbefolkas och dels skulle judarna bli en liten minoritet i landet, vilket den inte vill bli (dock är jag övertygad om att du vill det, men det är ju irrelevant för du bor ju inte i Israel och är inte heller jude.)

3) Det har kommit knappt 1 miljon ryska judar till Israel. Dessa kom under en tio års period. Dem har integrerats delvis. Dem som har velat integrerats har gjort det, och dem som fortsätter att bara läsa ryska att prata ryska och så vidare, bor har som oftast integrerats sämre. Jag tror inte miljoner av muslimer ar sugna på att integreras i ett Israeliskt samhälle.

4)Jag har inte uttalat mig om palestiniernas vara eller icke vara. Konstigt att du smutskastar mig för rasist helt plötsligt. Det finns många intressanta frågor dock gällande palestinsk identitet. När bildades det palestinska folket? Vem var dess ledare/kung/president för hundra år sedan, femtio år sedan? Vem är palestinier? Den som är född i Palestina, den som har en pappa eller mamma som är född i Palestina? Hur ärver man tillhörigheten "palestinier"? Kan man vara jude och palestinier? Jag känner många som föddes och växte upp i det Brittiska mandaten Palestina, men dem var födda judar - är dem också palestinier? Om man är född i Transjordaninen, idag Jordanien, som också var en del av mandatet Palestina, är man då också palestinier, eller är man jordanier då?

Detta är sakliga frågor man kan ställa, men på INTET sätt sätter jag något negativt värde i att vara palestiner. Faktum är att jag aldrig gett några generaliseringar om palestinier alls. Kort och gott är dem människor, som du och jag. Fast du är vänsterpartist och det är ju inte riktigt helt friskt :D Ursäkta humorn.

I ordboken står det:
RASIST [ras'is:t] rasisten rasister substantiv
person som har (systematiska) rasfördomar - Och det anser jag mig verkligen inte ha.

5) Om vi löser israel-palestina konflikten så har vi kommit långt på väg för lugna ner stämningen i regionen. Men när Iran föreslår att den enda lösningen på det problemet är att utplåna Israel, så blir man lite orolig. Och faktiskt jag tycker ni i Sverige ska vara oroliga för en sån lösning också.

"Konflikten handlar ju om hur vi kan skydda Israels grannar från dess ständiga attacker, grännsöverskridelser och ockupation."

Nej! Dem som stiftat krig från dag ett här är araberna. Palestinierna är bland dem mest utbildade människorna i arabvärlden. Dem har tillgång till den bästa sjukvården i regionen. Dem har haft mycket att vinna på att sluta fred med Israel.

Min vän jobbar som läkare på ett sjukhus i Tel Aviv. Han berättar hur man varje dag där tar emot palestinier från Gaza. Jag har själv studerat på israeliska universitet med stackars palestinier utan medborgarskap som studiekamrater.

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

"Man kan också sluta avtal med flyktingarna genom att betala skadestånd"

Man kan kvitta det med dem 700 000 judar som flydde arabvärlden i och med dess anfallskrig 1948. Alla deras tillgångar blev stulna och deras hus ockuperade. Eller du kanske vill flytta tillbaka dem också till varifrån dem kom.

Och så kan vi ta polackerna flytta dem lite åt höger. Ta lite spanjorer och flytta dem lite västerut. Skåne till Danmark. Och... Oj, Oj. Spanien var visst muslimskt för 500 år sedan. Vi ändrar det. Spaninen tar vi bort.

Äh... Det blev för komplicerat. Vi sätter sydeuropa under Ceasar, Norden får ledas av folk som kan bevisa att dem har vikingar i blodet och sen i mitten låter vi det vara laglöst. OK!

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Mattias,

Tanken att Sverige skulle ledas endast av de som har vikingar i blodet är bizarr. Den är precis lika korkad som den att Palestina skulle ledas av folk som hade judiskt blod. Jag förstår inte varför du blir så upprörd över tanken på att betala skadestånd till de som fördrevs vid Israels skapande. Tyskland har ju betalat skadestånd direkt till Israel (även till de som aldrig påverkats av förintelsen) utan att någon klagat.

Låt oss ta din siffra på 5-10 miljoner som exempel. 2-3 miljoner av dessa väljer att flytta till Israel, 2-3 miljoner till den erkända staten Palestina och resten får ett uttryckligt skadestånd av den Israeliska staten och väljer att bo kvar och integreras där de redan lever. Är detta verkligen en så utopisk och omöjlig tanke?

De som stiftat krig är inte "araberna" (återigen denna tendens att förklara saker med ras istället för med nationell tillhörighet). Det är Israel som ockuperar delar av Libanon, Syrien och Palestina. Att det inte krigas med Jordanien och Egypten har två orsaker. Israel ockuperar inget land från dem och länderna styrs av hårdföra diktaturer som krossar alla starka sympatier med palestinierna.

Förövrigt, kan du sluta hitta på saker som inte stämmer.

1) Jag är inte vänsterpartist, jag har aldrig röstat på dem.
2) Jag, som många andra judisk släkt, men är ateist och gillar inte att definiera mig efter etnisk härkomst.

Bra att du deklarerade att du är Israel. Nu vet vi var du står och varför dina åsikter är så partiska för Israels sak.

fredag, 04 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Om palestinska flyktingar ska få kompensation så borde judiska flyktingar från arabiska länder också få kompensation. De var lika många i antalet.

Ska vi börja jämföra dessa två gruppers tillgångar i sina respektive ursprungsländer. Jag är rädd för att det inte kommer till palestina flyktingarnas fördel.

Innan 1967 så var västbanken Jordansk så visst ockuperar Israel en del av Jordaninen.

Vid staten israels utropande anföll samtliga Israels grannar Israel. Dessa var araber. Jag vet inte om det finns något att diskutera om det.

I Libanon har Israel inte ockuperat något land sedan sex år tillbaka. Ändå vill har vi krig där. Vill du föklara varför eller vill du dementera dessa fakta?

fredag, 04 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Nej, israels grannar anföll inte Israel vid statens skapande. Varje läsare av historia vet att stridande hade pågått i flera år innan staten utropades och leddes mest av de israeliska miliserna och terrorgruppernas aktivitet. Det är visserligen sant att det fanns araber i grannländerna som ville hjälpa palestinierna, men inte alla arabländer hjälpte till utan det var just som du säger - grannländerna. Använd alltså namnet på de nationerna. På samma sätt som alla judar inte vill ställa upp för Israel.

Israel har ockuperat Sheeba-farmerna ända sen drevs ut ur resten av Libanon 2006. Dessutom har man mot internationell lag behållt libanesiska fångar i de israeliska fängelserna. Innan de släppts kan det inte sägas råda fred. Utöver detta har vi gränsöverskridelserna som skett med bedrövlig regelbundenhet från den israeliska sidan. Israelerna har också kritiserats både i FN och av Human Rights Watch för att ha skjutit över gränsen in i Libanon. Jag själv såg vid ett besök i Libanon för två år sen hur israeliska stridsplan åkte in på libanesiskt område på väg mot Beirut. Det är inte vad en god granne gör. Israel har alltså själva startat kriget mot Libanon genom att inte respektera sina grannländers gränser och genom att håla deras befolkning tillfångatagna och torterade.

Och nej, västbanken är palestinskt enligt FN, inte jordanskt. Ingen ockupation av jordansk mark alltså. Fast israelerna har ju lite respekt för FN, särskilt som man inte ens respekterar generalförsamlingens erkänande av Israel som har som förbehåll att alla palestinska flyktingar måste få komma tillbaka.

Jag känner mycket väl till din historieskrivning. Den är mycket vanlig i pro-israeliska tidningar och hemsidor som Judisk Krönika, Menorah eller Svensk-Israelinformation. Den är dock just en historieskrivning som just endast existerar hos dessa lobbygrupper, ej förankrad annars hos universitet, högskolor eller hos forskare (utom just israeliska sådana eller de som är engagerade i olika lobbygrupper).

Sen när det gäller dina, i vanlig ordning felaktiga och utan källa, siffror om judiska flyktingar så finns det en markant skillnad. De mycket färre antalet judiska flyktingarna drevs inte bort av militär. Deras mark beslagstogs inte rakt av, de sålde den innan de lämnade landet. De går alltså inte att jämföra med hur palestinierna massakrerades och drevs bort. Även om det finns exempel på hur judiska flyktingar tvingats fly efter våld talar vi om mindre än en 10:n del som drevs bort på det sättet och aldrig genom systematiska militära kampanjer från grannländerna.

Men annars har du rätt. Skadestånd till denna grupp kan vara en del av ett större fredsavtal.

fredag, 04 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Lustig kille du:

Du förnekar alltså att självständighetskriget 1948 har existerat, utan striderna som skedde var snarare en fortsättning på dem lokala strider som förekom inom det brittiska mandaten Palestina. Du förnekar var jag förstor att den nybildade staten Israel anfölls av Egypten, Transjordanien, Syrien, Libanon, Irak och Saudiarabien med reguljära förband.

http://www.fidim.org/konflikten.php?viewText=4

http://www.fidim.org/informationsfakta.php

"The Palestine War 1948", Karsh, 2002

Du påstår att bara en tiondel av alla judiska flyktingar från arabländer drevs bort från sina hem, samtidigt som du säger att samtliga 700 tusen arabiska flyktingar från Israel/palestina drevs bort. Jag skulle vilja be dig om belägg för detta påstående.

fredag, 04 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Här "förnekas" inget. Det fanns ett krig som startade innan 1948 som fortsatte in till det årtalet. Redan innan 1948 hade ju judiska styrkor intaget långt mer mark än de fått sig tilldelat enligt FN:s fördelningsplan. Sen kan du gärna hänvisa till hur många israeliska källor du vill. Tillskriv mig inte åsikter som jag inte har, som tillexempel den absurda tanken att jag skulle vara vänsterpartist.

Låt oss ta det från början:

1) Du påstod att 15 miljoner palestinier skulle vilja flytta till Israel. I själva verket finns det endast ca. 5 miljoner flyktingar i dagsläget (kring 700 000 från början som du säger). Här kom du alltså med vansinniga påståenden utan grund:
http://www.csmonitor.com/2006/0801/p09s02-coop.html

2) Hur Israel fördrev palestinier genom militär och massakrer är allmänt känt och nedtecknat av den israeliske historikern och höken Benny Morris. En lista kompilerad från hans forskning finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_massacres_committed_during_the_1948_Arab-Israeli_war

En bra lista över byar som förstörts av Israel finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_villages_depopulated_during_the_1948_Arab-Israeli_war

Nu väntar jag bara på hur du ska försöka belägga ditt konstiga påstående om hur judar skulle ha massakrerats och fördrivits militärt från alla arabländer med regimernas militär som maktmedel. Försök att inte använda dig av israelisk "forskning" i dina påståenden.

fredag, 04 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Det är märkvärdigt att det finns en marknad för krigsturism. För det är vad den här bloggen handlar om och det är naivt att tro att det har någon betydelse utöver möjligen en rent personlig för Hanin.

Kriget kommer inte att sluta och det är fullständigt ointressant för resten av världen om det var I eller L var först i sandlådan.

Mitt enda råd till människorna i de berörda områdena är fly och ta vara på livet.

lördag, 05 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hezbollah startar krig pa uppdrag av Iran. Resultatet ar massor av raketer in i Israel, patetiskt resultat rent militart, rent av barnsligt dumt. Resultatet i Libanon ar halva infrastrukturen sonder trasad. Hezbollah ar barnsliga patetiska idioter, lust mordare och galningar. Libaneserna kanske inser det nar dom ska bygga upp lander dom kommnade 20 aren, kanske, kanske inte.

söndag, 13 augusti, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home